تلنگری نو در آموزش ایران

روش مطالعه عربی اختصاصی

یادوین پلتفرم مشاوره تحصیلی و کنکور تمام شاخه ها

بهترین روش مطالعه عربی اختصاصی برای موفقیت در کنکور

روش مطالعه عربی اختصاصی:اگر قصد شرکت در آزمون سراسری کنکور را دارید و در زیرگروه علوم انسانی در حال تحصیل  هستید، قطعا می‌دانید که درس عربی اختصاصی به سبب حجم مطالب زیاد، یکی از دروس مهم و نسبتا سخت این رشته است و بعضی از تست‌های آن می‌تواند دانش‌آموزان این رشته را دچار مشکل کند. عربی اختصاصی شامل 3 کتاب است که در آزمون سراسری کنکور 25 سوال از آن‌ها طرح می‌شود.

عربی اختصاصی شامل سه قسمت اصلی ترجمه و تعریب، قواعد و درک مطلب می‌شود که هرکدام نیازمند شیوه صحیحی برای مطالعه هستند. در این بلاگ‌پست قصد داریم کامل‌ترین روش مطالعه عربی اختصاصی را که تمامی رتبه‌های برتر سال‌های قبل از آن استفاده کرده‌اند به شما معرفی کنیم. همچنین شما با استفاده از امکان مشاوره رایگان، می‌توانید از تجربه رتبه برترها استفاده کنید تا به بهترین روش مطالعه عربی اختصاصی، دست پیدا کنید.

شماره تماس خود را ثبت کنید تا مشاوران یادوین با شما تماس بگیرند.

روش صحیح مطالعه عربی اختصاصی کنکور انسانی

درس عربی اختصاصی به دلیل حجم بالای مطالب باید با برنامه‌ریزی مطالعه شود و داوطلب تنها با مطالعه و تست‌های بی‌هدف نمی‌تواند در این درس پیشروی کند. از این درس در آزمون سراسری کنکور 25 سوال می‌آید که مدت زمان حل آن هم 25 دقیقه است؛ بنابراین باید با روش مطالعه درستی که در ادامه به شما ارائه می‌دهیم، بتوانید تمامی این تست‌ها را در این مدت زمان کوتاه به درستی انجام دهید.

در روش مطالعه عربی اختصاصی انسانی، این درس را باید در بلندمدت بخوانید و یاد بگیرید. مطالعه این درس نیازمند برنامه‌ریزی طولانی است و به همین دلیل نباید این درس را برای ماه‌های آخر نگه دارید. خواندن آن را هرچه زودتر آغاز کنید. بهترین روش مطالعه عربی اختصاصی کنکور روشی است که از سال دهم شروع شود.

معمولا دانش‌آموزان در این درس نتیجه خوبی نمی‌گیرند و دویست رتبه برتر کنکور، برتری خود را در این درس نشان داده و در درس عربی میانگینی نزدیک به 80 دارند.

  • در کلاس به معلم توجه کنید

عربی از آن درس‌هایی است که شرکت در تمامی کلاس‌های درس می‌تواند مطالب را در ذهن دانش‌آموز حک کند و این کلاس‌ها را می‌توان مهم‌ترین محل یادگیری برای دانش‌آموزان در نظر گرفت. داوطلبان بهتر است به تدریس معلم در کلاس درس، خوب گوش دهند و نکاتی که معلم روی آن‌ها تاکید می‌کند را به صورت حاشیه‌نویسی یا در یک دفترچه یادداشت، جداگانه بنویسند و مرور کنند.

  • خواندن درس هر روز در همان روز

یکی از مواردی که در روش مطالعه هر درسی باید رعایت شود و همین موضوع تفاوت یک رتبه برتر با یک فرد عادی را مشخص می‌کند، خواندن درس هر روز در همان روز است. این شیوه مطالعه می‌تواند به ماندگاری بیشتر مطالب در حافظه کمک کند و در کوتاه‌تر شدن فرآیند یادگیری بسیار موثر باشد.

دانش‌آموزان بهتر است پس از آمدن به خانه، با اختصاص زمانی کوتاه برای هر درس آن روز، همان نکات یادداشت کرده را مرور کنند. این کار باعث می‌شود بار بعدی که بخواهند این مطالب را برای تسلط بیشتر مطالعه کنند، چیزی را فراموش نکرده باشند.

  • حل تست‌های ساده و آموزشی

داوطلبان بعد از مطالعه کتاب درسی خود باید ارتباط بین خوانده‌‌ها و تست‌های کنکور را پیدا کنند. این بخشی از مهم‌ترین مراحل روش مطالعه عربی اختصاصی است که می‌تواند سبب تثبیت مطالب در ذهن شما شود. برای بسیاری از داوطلبان کنکور سال‌های پیش اتفاق افتاده است که با وجود مطالعه فراوان درس عربی اختصاصی، قادر به پاسخ‌گویی بسیاری از تست‌های کنکور نبوده‌اند. این مشکل نشان می‌دهد که به اندازه کافی تست نزده‌اند.

در این مرحله باید برای مطلبی که مطالعه کرده‌اید و آماده توضیح دادن آن هستید، شروع به تست زدن کنید. می‌توانید از کتاب‌های کمک‌آموزشی کمک بگیرید و از پاسخ‌نامه آن‌ها برای رفع مشکل استفاده کنید. بهتر است که در هنگام حل تست، نکاتی که از صورت سوال، گزینه غلط و پاسخنامه یاد می‌گیرید را یادداشت کنید و تست‌هایی که در آن‌ها مشکل داشته‌اید را علامت بزنید.

  • حل تست‌های زمان‌دار و ترکیبی

آخرین مرحله از روش مطالعه عربی اختصاصی را می‌توان حل تست‌های پیچیده دانست که داوطلب پس از حل تست‌های آموزشی به اندازه کافی، باید به سراغ تست‌های زمان‌دار برود. این مرحله دقیقا باید مانند کنکور انجام شود و داوطلب در زمان تعیین شده بدون نگاه کردن به پاسخنامه، به سوالات پاسخ دهد. در این گام از روش مطالعه عربی اختصاصی باید مانند کنکور درصدگیری و ارزیابی سوالات اشتباه هم انجام شود.

این مرحله باید آنقدر تکرار شود که داوطلب بتواند تست‌ها را مرتب و با فاصله زمانی کوتاه انجام دهد تا در آزمون سراسری اصلی هیچ مشکلی نداشته باشد. درس عربی اختصاصی رشته انسانی به پنج بخش ترجمه و تعریب، تحلیل صرفی، ضبط حرکات، مفهوم و قواعد تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه بیشتر  شیوه خواندن این درس را شرح می‌دهیم.

برای یادگیری نکات تستی و کنکوری این درس نیاز است که از تجربه‌ معلم‌ها و رتبه برتری‌های سال‌های قبل کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه خوبی هم در آزمون سراسری کنکور و هم آزمون نهایی سال دوازدهم کسب کنید. با دانلود اپ یادوین می‌توانید از چنین تجربه‌های ارزشمندی استفاده کنید.

 

روش مطالعه عربی اختصاصی برای بخش‌های مختلف

1.      ترجمه و تعریب عربی اختصاصی رشته انسانی

سوالات تعریب همان سوالات ترجمه فارسی به عربی یا برعکس هستند. بسیاری از این سوالات با روش حذف گزینه به راحتی قابل حل هستند. برای حل این سوالات باید به این چهار مورد خوب دقت کنید: 1) جمع و مفرد 2) ضمایر 3) معرفه و نکره 4) فعل‌ها

وقتی که می‌خواهید به تستی پاسخ دهید، زیر چهار مورد بالا خط بکشید و سپس در گزینه‌ها ترجمه صحیح آن‌ها را بیابید و گزینه‌های غلط را رد کنید تا به پاسخ تست برسید. برای تسلط بر این تست‌ها باید تمام لغات دروس عربی دهم و یازدهم را مطالعه کنید و به خوبی یاد بگیرید. بنابراین تا می‌توانید با افزایش دایره لغات خود، کارتان را ساده‌تر کنید.

برای افزایش درصد عربی کنکور، کار روی ترجمه نسبت به قواعد بسیار ساده‌تر است؛ چرا که حدود 10 سوال کنکور را تشکیل می‌دهند و  با ترفند‌های ساده می‌توانید به پاسخ درست برسید. اگر دوست دارید بر این مبحث تسلط بیشتری پیدا کنید، می‌توانید به تجزیه و ترکیب جملات عربی و یا متن‌های عربی داخل کتاب مراجعه کنید.

2.      تحلیل صرفی در عربی اختصاصی انسانی

این بخش همان تجزیه و تحلیل کلمات و نوشتن جزئیات نقش‌های آن است. در آزمون سراسری کنکور از این بخش 3 سوال طرح می‌شود که برای تسلط بیشتر در این موضوع، بهتر است از کتاب درس خود شروع کرده و به تجزیه این متون بپردازید و بعد سراغ جملات یا متن‌های دیگر بروید.

3.      ضبط حرکات عربی انسانی

یکی از سخت‌ترین سوالات درس عربی، مشخص کردن حرکاتی است که روی کلمات به واسطه نقش آن‌ها صورت می‌گیرد. در این قسمت شما باید علاوه‌ بر تشخیص نقش کلمه، بر تحلیل صرفی و جزئیات قواعد عربی مانند سکون روی کلمات هم تسلط داشته باشید.

4.      درک مطلب در درس عربی

برای جواب دادن به سوالات این بخش باید صورت سوال را کامل بخوانید و بعد به سراغ متن بروید. زمانی که بر مفهوم سوال تسلط یابید، خیلی سریع‌تر و با دقت بیشتری می‌توانید جواب را از بین متن پیدا کنید.

نکات پایانی مطالعه عربی اختصاصی

قواعد را با استفاده از روش‌هایی که پیش‌تر بیان شد مانند یادگیری در کلاس درس یا استفاده از کتاب‌های کمک درسی یاد بگیرید. پس از یادگیری و حفظ قواعد، یک بار کامل درس را به همراه تمرین‌ و مثال‌های آن را ترجمه کنید. در این مرحله می‌توانید از لغت‌های آخر کتاب هم استفاده کنید. بعد از یادگیری به سراغ تست‌های ساده و سپس پیشرفته بروید.

با انجام گام‌های بالا می‌توانید تاثیر فوق‌العاده‌‎ای در نمره خود رقم بزنید و با کامل‌ترین روش مطالعه اختصاصی انسانی بتوانید موفقیت بزرگی در آزمون سراسری کنکور کسب کنید. بهتر است در کنار این روش، از بهترین منابع مطالعه درس عربی استفاده کنید. در روزهای قبل از کنکور تمرکز خود را روی مطالعه و تست بگذارید و سعی کنید خودتان را با هیچکس مقایسه نکنید.