تلنگری نو در آموزش ایران

انتخاب رشته کنکور انسانی

رشته انسانی یکی از رشته‌های اصلی دبیرستان است که متقاضیان کنکور این رشته، قبولی در رشته‌های دانشگاهی حقوق، حسابداری و روانشناسی برایشان اولویت دارد. در سال‌های اخیر، متقاضیان و داوطلبان کنکور انسانی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته ‌است؛ اما هنوز هم اغلب داوطلبین این رشته، در حال رقابت سنگین برای قبولی در این سه رشته دانشگاهی در دانشگاه‌های برتر کشور هستند. در ادامه، با ما همراه باشید تا با چگونگی انتخاب رشته کنکور انسانی و زمان آن آشنا شوید.

ظرفیت و قبولی در رشته‌های کنکور انسانی

بر اساس مطالعه و بررسی دفترچه کنکور انسانی سال گذشته، تعداد داوطلبین شرکت در کنکور انسانی 375869 نفر بوده است. بنابراین برای هر داوطلب این رشته، دو صندلی در دانشگاه‌های سراسری کشور وجود داشته است. می‌توان تخمین زد که این رقم برای کنکور 1402 نیز به همین منوال خواهد بود. این خبر، خبر بسیار خوبی برای داوطلبین کنکور انسانی است؛ زیرا شانس قبولی آنها بسیار زیاد است.

تنها نکته‌ای که باید هنگام شرکت در آزمون کنکور انسانی در نظر داشته ‌باشید، این است که نباید به سوالاتی که بلد نیستید پاسخ دهید؛ زیرا این تصور اشتباه است که هر چه تعداد سؤالاتی که پاسخ می‌دهید بیشتر باشد رتبه شما بهتر خواهد شد. بلکه رتبه شما طبق تعداد پاسخ‌های صحیح شما تعیین می‌شود و پاسخ‌های اشتباه امتیاز منفی برای شما به‌همراه خواهد داشت. به این ترتیب که هر سه پاسخ اشتباه، باعث می‌شود که یک امتیاز از بین پاسخ‌های صحیح را از دست بدهید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی

دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی برای دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر متفاوت است. به‌محض اعلام نتایج، دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری در سایت سنجش به نشانی sanjesh.org و دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org قرار می‌گیرد. در این دفترچه تمامی نکات مربوط به انتخاب رشته اعم از شرایط و ضوابط انتخاب رشته، چگونگی انتخاب رشته و قبولی در دانشگاه‌های سراسری، پردیس، غیرانتفاعی، پیام‌نور کد رشته و محل تحصیل، زمان انتخاب رشته، فرم پیش نویس انتخاب رشته و راهنمای کامل در مورد چگونگی انتخاب رشته درج شده ‌است. کد 150 رشته در این دفترچه درج شده ‌است که داوطلب می‌تواند بر اساس رتبه و علاقه خود از بین این رشته‌ها، نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

زمان انتخاب رشته کنکور انسانی

زمان انتخاب رشته کنکور انسانی مانند سایر رشته‌ها، در دفترچه انتخاب رشته درج شده‌ است. پس از اعلام نتایج کنکور سراسری و مشاهده کارنامه نتایج، دفترچه انتخاب رشته انسانی روی سایت سنجش قرار می‌گیرد و معمولاً در این دفترچه درج می‌شود که زمان انتخاب رشته در نیمه دوم مرداد ماه خواهد بود. در زمان مقرر انتخاب رشته، باید فرم پیش‌نویس انتخاب رشته را از سایت سنجش دانلود و پر کنید. نحوه انتخاب رشته کنکور انسانی در ادامه توضیح داده‌شده ‌است.

نحوه انتخاب رشته کنکور انسانی

انتخاب رشته انسانی پس از اعلام نتایج، باید طبق رتبه و تراز (نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی) داوطلبین انجام شود. حین انتخاب رشته باید تمامی عوامل تأثیرگذار در قبولی را در نظر بگیرید. از جمله این عوامل عبارتند از:

  • علاقه شخصی به رشته تحصیلی موردنظر
  • توجه به رتبه و نمره کل آزمون و مقایسه با نتیجه آزمون آخرین نفر پذیرفته‌شده در رشته مورد نظر
  • ظرفیت رشته مورد نظر در دانشگاه‌های مختلف (این مورد در دفترچه کنکور انسانی قابل مشاهده و بررسی است)
  • کیفیت و سطح علمی دانشگاه مورد نظر
  • مسافت محل زندگی داوطلب تا دانشگاه مورد نظر و شهریه در صورت انتخاب دانشگاه غیرروزانه
  • استعداد ذاتی و توانایی داوطلب برای تحصیل در رشته موردنظر

برای انتخاب رشته کنکور انسانی باید به سایت سنجش مراجعه کنید. می‌توانید پیش از ورود به سایت، از فرم پیش‌نویس انتخاب رشته‌ای که در انتهای دفترچه انتخاب رشته وجود دارد استفاده ‌کنید.

پس از تایید نهایی اولویت‌بندی در فرم پیش نویس انتخاب رشته، وارد سایت سنجش شوید و فرم اینترنتی انتخاب رشته را تکمیل کنید. پس از پایان مراحل انتخاب رشته، یک کد رهگیری 16 رقمی دریافت می‌کنید که به‌منزله تکمیل مراحل و ثبت فرم انتخاب رشته ‌است. اگر کد رهگیری را دریافت نکرده باشید، یعنی ثبت فرم انتخاب رشته شما به‌درستی انجام نشده است.

مراحل فوق برای انتخاب رشته در دانشگاه سراسری است و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید به‌صورت جداگانه اقدام کنید. دفترچه انتخاب رشته و سایت ثبت فرم انتخاب رشته انسانی دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری متفاوت است. در ادامه مراحل انتخاب رشته کنکور انسانی دانشگاه آزاد را نیز توضیح می‌دهیم.

انتخاب رشته کنکور انسانی برای دانشگاه آزاد اسلامی

داوطلبین کنکور انسانی مانند داوطلبین سایر رشته‌ها برای قبولی در دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد در آزمون یکسانی شرکت می‌کنند و آزمون جداگانه دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر حذف شده ‌است. اما فرآیند انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری متفاوت است. اغلب داوطلبین شرکت در کنکور انسانی، خواهان قبولی در رشته‌های برتر دانشگاهی رشته انسانی مانند حقوق، حسابداری و روانشناسی هستند که دانشگاه‌های آزاد اسلامی در سراسر کشور تنها از طریق کنکور سراسری برای این رشته‌های برتر اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند.

 تمامی داوطلبینی که در کنکور انسانی شرکت کرده‌اند، می‌توانند به‌همراه کد دسترسی دانشگاه آزاد و کد ملی خود پس از دانلود و مطالعه دفترچه کنکور انسانی دانشگاه آزاد 1402، برای انتخاب رشته در این دانشگاه اقدام کنند.

اولین مرحله برای انتخاب رشته کنکور انسانی در دانشگاه آزاد مراجعه به سایت azmoon.org و کلیک روی لینک انتخاب رشته دانشگاه سراسری است. سپس کد دسترسی و کد ملی باید در پنجره‌ای که باز می‌شود، وارد شود.

در مرحله بعد، داوطلب باید در پنجره جدیدی که باز می‌شود اطلاعات خود را بررسی و تایید کند و پس از مشخص کردن درگاه پرداخت مورد نظر خود، نسبت به پرداخت هزینه انتخاب رشته کنکور انسانی دانشگاه آزاد اقدام کند. پس از اتمام این مراحل، داوطلب وارد صفحه فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد می‌شود.

 داوطلبین باید کد رشته و محل تحصیلی مورد نظر خود را با بررسی دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد در فرم اینترنتی انتخاب رشته‌ای که در این سایت وجود دارد درج کنند. پس از وارد کردن کد رشته‌های مورد نظر به‌ترتیب اولویت‌بندی، باید روی دکمه ثبت نهایی کلیک شود که در صورت عدم وجود مشکل، کد پیگیری به داوطلب ارائه می‌شود.

سهمیه‌های انتخاب رشته کنکور انسانی

یکی از عوامل مهم در انتخاب رشته کنکور انسانی، سهمیه است. تأثیر سهمیه مناطق برای اکثر داوطلبین کنکور انسانی اعمال می‌شود. به‌جز افرادی که از سهمیه‌های خاص مانند سهمیه جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا استفاده می‌کنند. وجود و اجرای سهمیه مناطق به‌دلیل برقراری عدالت آموزشی در انتخاب رشته میان تمامی داوطلبین کنکور سراسری است.

تأثیر سهمیه‌های کنکور سراسری به شرح ذیل است:

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق طبق محل تحصیل شرکت‌کننده کنکور در سه منطقه 1، 2 و 3 تعیین و اجرا می‌شود. مناطقی که به امکانات و رفاه آموزشی دسترسی کامل دارند مناطق 1 و مناطقی که نسبت به مناطق 1 از رفاه و امکانات آموزشی کمتری برخوردارند مناطق 2 و مناطقی که کمترین دسترسی به این رفاه و امکانات را دارند مناطق 3 در نظر گرفته می‌شوند.

این نوع سهمیه اولین و اصلی‌ترین سهمیه کنکور سراسری محسوب ‌می‌شود و تمامی داوطلبین مشمول آن هستند. کلیه مناطق کشور از لحاظ رفاه و امکانات آموزشی به سه منطقه 1، 2 و 3 تفکیک می‌شوند. سهمیه مناطق برای داوطلبین کنکور و بر اساس محل تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنها اجرا می‌شود. اگر محل تحصیل سه سال آخر دبیرستان داوطلب یکسان نباشد، مرفه‌ترین منطقه تحصیلی وی در این سه سال برای تعیین و اجرای سهمیه مناطق در نظر گرفته ‌می‌شود و اگر مدرک دیپلم داوطلب در خارج از ایران اخذ شده باشد، سهمیه منطقه 3 برای وی در نظر گرفته ‌می‌شود. از سایر سهمیه‌ها به‌طور خلاصه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

سهمیه 25 درصدی ایثارگران

این سهمیه برای افراد ذیل تعیین و اجرا می‌شود:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  • آزادگان و همسر و فرزند آنها
  • جانبازان 25 درصد و همسر و فرزندان آنها

سهمیه 5 درصدی ایثارگران

  • این سهمیه برای افراد ذیل است:
  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها
  • همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل 6 ماه به‌صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته‌اند

سایر سهمیه‌ها

از سایر سهمیه‌ها می‌توان موارد ذیل را نام برد:

  • سهمیه خانواده شهدا که مربوط به پدر، مادر، خواهر و برادر شهید است
  • سهمیه رزمندگان (رزمندگانی که حداقل 6 ماه در جبهه حضور داوطلبانه داشته‌اند)
  • سهمیه حافظان قرآن
  • سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی
  • سهمیه بهیاران
  • سهمیه داوطلبین دچار حوادث سوختگی در حادثه آتش سوزی مدارس
  • سهمیه مناطق محروم
  • سهمیه داوطلبین جنوب استان کرمان و شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان
  • سهمیه داوطلبین از شهرستان ابوموسی

اثر مشاوره در انتخاب رشته کنکور انسانی

هر ساله رقابت سنگینی بر سر قبولی در برترین رشته‌های کنکور انسانی یعنی حقوق، روانشناسی و حسابداری وجود دارد. داوطلبین برای انجام یک انتخاب رشته صحیح و بدون اشتباه، باید از راهنمای با تجربه مانند مشاورین کنکور کمک بگیرند؛ زیرا در صورت نداشتن اطلاعات کافی و مرتکب شدن اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور انسانی، ممکن است در رشته مورد نظر خود قبول نشوید. مشاوران کنکور، تجربه و اطلاعات کافی در زمینه تمامی عوامل تأثیرگذار در قبولی داوطلب در دانشگاه‌های سراسر کشور و چگونگی تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور انسانی را دارند و می‌توانند به بهترین نحو فرم انتخاب رشته را برای داوطلب تکمیل نمایند یا مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را به وی ارائه دهند.

مطالب مرتبط:مشاوره کنکور انسانی

سخن پایانی

اگرچه قبولی در رشته‌های دانشگاهی کنکور انسانی با سختی کمتری نسبت به کنکورهای ریاضی و تجربی رو‌به‌روست، اما همچنان رقابت بسیار شدیدی بر سر برترین رشته‌های این کنکور مانند روانشناسی، حقوق و حسابداری وجود دارد که اگر انتخاب رشته صحیحی صورت نگیرد، ممکن است داوطلبین علی رغم داشتن رتبه مناسب برای قبولی، موفق به قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود نشوند.

با توجه به نکات مهم و عوامل تأثیرگذار متعددی که برای انتخاب رشته کنکور انسانی وجود دارد، توصیه می‌کنیم که از مشاورین انتخاب رشته کنکور سراسری کمک بگیرید تا انتخاب رشته را به بهترین نحو ممکن و بدون هیچ‌گونه نقص برای شما انجام دهند. در صورت وجود هر گونه سؤال، می‌توانید با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. همچنین تمامی نکات گفته‌شده در این مطلب بر اساس نتایج و نحوه انتخاب رشته سال‌های گذشته است و در صورت اعلام هر گونه تغییر، در همین صفحه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

شما نیز می توانید با دانلود اپلیکیشن یادوین از طریق لینک موجود در بالای صفحه به بهترین منابع کنکور تمامی رشته‌ها در کنار تدریس اساتید برتر کنکور دسترسی داشته باشید.

  • نحوه انتخاب رشته کنکور انسانی چگونه است؟
  • انتخاب رشته کنکور انسانی برای دانشگاه آزاد اسلامی به چه صورت است؟
  • سهمیه‌های انتخاب رشته کنکورانسانی به چه صورت است؟
  • اثر مشاوره در انتخاب رشته کنکور انسانی چقدر است؟

Contact with Yadovin