تلنگری نو در آموزش ایران

مشاوره کنکور تجربی؛ 12 گام برای موفقیت در کنکور تجربی

یکی از پرتقاضاترین رشته‌های تحصیلی بین دانش‌آموزان، رشته تجربی است. این رشته علاوه بر داشتن درس‌های تخصصی سخت، نیاز به رتبه‌ بالایی برای تحصیل در رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار دارد. همه رشته‌های تحصیلی برای قبولی در کنکور نیاز به مشاوره تحصیلی دارند، اما مشاوره کنکور تجربی ضرروری‌ترین کار برای شروع مطالعه است. کنکور 1402 به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود که مرحله اول آن دی ماه سال 1401 برگزار شد و مرحله بعدی در تیرماه خواهد بود.

خوشبختانه با این‌کار دانش‌آموزان دو شانس جداگانه برای قبولی در دانشگاه دارند، اما اگر رشته تحصیلی شما تجربی است به دلیل رقابت تنگاتنگ این رشته، حتما باید برای برنامه زمان‌بندی مطالعه یا روش‌های مطالعه مختص به خودتان، از یک مشاور کنکور تجربی کمک بگیرید. اهمیت مشاوره کنکور قابل چشم‌پوشی نیست؛ شما در طول مطالعه به مشکلاتی برمی‌خورید که مشاور کنکور تجربی به راحتی راه‌های مقابله و رفع آنها را به شما آموزش می‌دهد. در ادامه شما را با تکنیک‌های مشاوره و نوع مطالعه صحیح آشنا می‌کنیم.

آنچه خواهید خواند نمایش

 12 مورد از برترین تکنیک‌های مشاوره کنکور تجربی

روش برگزیده در جلسات مشاوره کنکور با توجه به درس‌های تخصصی هر رشته و شرایط مطالعه هر دانش‌‌آموز متفاوت خواهد بود. اما یک سری تکنیک‌های مشاوره برای رفع مشکلات درصد زیادی از دانش‌آموزان کاربردی هستند که برای اجرای برخی از آنها به تنهایی هم می‌توانید اقدام کنید ولی همراه با یک مشاور قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت. این تکنیک‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

1. یک منبع درست انتخاب کنید

با توجه به حذفیات و مبحث‌های بودجه‌بندی کنکور، یک منبع کامل انتخاب کنید و از مطالعه چند منبع مختلف بپرهیزید. تمام کسانی که در کنکور تجربی رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی را کسب کرده‌اند، به این موضوع معتقد هستند که باید یک منبع جامع انتخاب کنید و به صورت اصولی آن را یاد بگیرید.

با استفاده از توصیه‌های مشاوره کنکور تجربی و افراد متخصص، منابع خود را به درستی انتخاب کنید، با مطالعه صحیح به آن مسلط شوید و روی مهارت تست‌زنی خود بسیار کار کنید. اگر به منابع زیادی دسترسی داشته باشید و به هیچ کدام به خوبی مسلط نشوید، فقط باعث سردرگمی و اضطراب شما خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم مطلب منابع کنکور تجربی را مطالعه فرمایید.

2. مکان مناسب مطالعه خود را پیدا کنید

اگر در محیطی مطالعه کنید که تمرکز شما مداما از بین برود و از نظر فیزیکی احساس راحتی نکنید، قاعدتا نمی‌توانید به خوبی درس بخوانید. محیط مطالعه باید باعث متمرکز شدن بر مطالب شود و تمام موانع درس خواندن شما از آن محیط دور شده باشد.

تمام افکاری که باعث از بین رفتن تمرکز شما می‌شود را در برگه‌ای یادداشت کرده و در طول روز زمان خاصی را برای فکر کردن به آن افکار مشخص کنید. تمام محرک‌های فیزیکی و ذهنی را از محیط مطالعه خود دور کنید.

3. تندخوانی را متعادل کنید و از کندخوانی جلوگیری کنید

شاید به شما گفته باشند که کند خوانی باعث تمرکز بیشتر و یادگیری بهتر مباحث می‌شود، اما کندخوانی معایبی مانند عقب افتادن از برنامه مطالعاتی و در نهایت روبه‌رو شدن با حجم زیادی از دروس عقب افتاده دارد.

در درس‌هایی که درک آنها برای شما سخت است کندخوانی کمک‌کننده خواهد بود و نباید از آنها به سرعت عبور کنید. اما در دیگر مباحث از کندخوانی بیهوده بپرهیزید، از فنون تندخوانی استفاده کنید تا مطالب مطالعه نشده روی هم جمع نشوند.

4. از تکنیک‌های مختلف برنامه‌ریزی و مشاوره کنکور تجربی بهره بگیرید

اگر برنامه‌ریزی مطالعه برای کنکور با شرایط و نحوه درس خواندن شما همخوانی ندارد، از دیگر تکنیک‌ها استفاده کنید. بعضی از افراد با به‌هم خوردن ساعت دقیق مطالعه یک درس، دیگر قادر به ادامه برنامه‌ مطالعاتی خود نیستند. برای رفع این مشکل از برنامه‌ریزی‌های حجمی استفاده کنید.

برنامه‌ریزی‌های حجمی با توجه به حجم مبحثی که باید در یک زمان خاص مطالعه شوند، به بخش‌های کوچکی در روز تقسیم ‌می‌شوند که ساعت مشخصی ندارند، اما مقدار مشخصی دارند. مثلا برای مطالعه درس زیست شناسی هر یک ساعت مناسب برای مطالعه نصف یک فصل است.

مشاوره کنکور تجربی

5. بررسی عملکرد مطالعاتی خود را فراموش نکنید

برنامه مطالعاتی خود را ارزیابی کنید، فقط در این صورت متوجه خواهید شد که برنامه‌ریزی فعلی شما چه تاثیری بر نتایج مطالعه دارد. کنکور‌های آزمایشی در این مورد به شما کمک می‌کنند، برای انتخاب نوع آزمون‌های آزمایشی از مشاوره کنکور تجربی کمک بگیرید و نتیجه تراز و رتبه خود را با مشاور کنکور تجربی خود در میان بگذارید.

6. از مشاوره کنکور تجربی برای بررسی کارنامه‌های کنکور کمک بگیرید

هر کسی در کنکور تجربی اهداف متفاوتی دارد. تعدادی از دانش‌آموزن به پزشکی علاقه نشان می‌دهند و ممکن است تعداد دیگری به پرستاری یا علوم آزمایشگاه علاقه‌مند باشند. با توجه به هدفی که هر فرد از کنکور دارد در طول مشاوره کنکور تجربی،  کارنامه قبولی داوطلبان آن رشته در سال‌های قبل را بررسی کنید.

بررسی کارنامه‌ها به شما رتبه و ترازی که باید به آن برسید را نشان ‌می‌دهد. متوجه می‌شوید برای هر درس چند درصد از پاسخ درست را لازم دارید و در نهایت به چه صورتی باید برنامه‌ریزی تحصیلی داشته باشید. به دلیل تاثیر سهمیه‌ها بر رتبه حتما این‌کار را در حضور یک مشاور انجام دهید.

7. تکنیک‌های مطالعه برای هر درس متفاوت است

هر درسی که مطالعه می‌کنید، روش مطالعه و تست‌زنی متفاوتی‌ دارد. دروس سخت‌تر زمان بیشتری برای مطالعه نیاز دارند و ممکن است لازم باشد تست‌زنی آنها را بعد از مطالعه مبحث یا با فاصله زمانی چند روزه انجام دهید. با فنون مطالعه هر درس آشنا شوید. یکی از اهمیت‌های مشاوره کنکور تجربی آشنا کردن شما با همین فنون است.

8. هرگز نباید کیفیت برای کمیت فدا شود

لازمه رسیدن به نتایج درست از مطالعه، تسلط بر مطالب است. هرگز به‌خاطر تکمیل برنامه روزانه، از هیچ درسی به راحتی نگذرید. اگر برای تسلط به درسی نیاز به زمان بیشتری دارید، با مشاور خود در میان بگذارید و برنامه درسی را مطابق با شرایط مطالعه خود تغییر دهید.

مشاوره کنکور تجربی

9. برنامه‌ریزی را به دوره‌های هفتگی تقسیم کنید

مشاوران کنکور تجربی برای رسیدن به نتایج بهتر و رفع سریع‌تر مشکلاتی که با برنامه خود دارید، مطالعه به صورت هفتگی را توصیه می‌کنند. به خصوص افرادی که در آزمون‌های آزمایشی کنکور تجربی به صورت هفتگی شرکت می‌کنند، با این‌نوع برنامه‌ریزی در آزمون‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند.

10. سرعت مطالعه باید بر اساس زمانی که دارید تنظیم شود

 اگر مبحثی به یک ساعت زمان نیاز دارد، در یک ساعت آن مبحث را تمام کنید. برنامه‌ریزی خود را شخصی‌سازی کنید و به آن پایبند باشید و تعادل و تناسب را در برنامه خود اعمال کنید. سرعت مناسب برای تسلط به هر مبحث را در نظر بگیرید و بر اساس آن عمل کنید.

11. تکنیک‌های تست‌زنی را یاد بگیرید

در مشاوره کنکور تجربی یکی از مواردی که به شما آموزش می‌دهند، روش‌های تست‌زنی متناسب با هر درس است. تکنیک‌های تست‌زنی فقط مناسب جلسه کنکور نیست و در طول تست‌زنی‌های آزمایشی در منزل‌ هم باید آنها را رعایت کنید.

به طور مثال برای درس‌هایی که درک آنها برای شما سخت است، تست‌زنی را با تست‌های ساده شروع کنید و با مسلط شدن روی هر مبحث می‌توانید به سراغ تست‌های سخت‌تر بروید.

12. رفع اشکال را فراموش نکنید

در مشاوره کنکور تجربی دوره‌هایی برای رفع اشکال برنامه‌ریزی وجود دارد که شما در مورد برنامه خود هر مشکلی داشته باشید در آن جلسه در میان می‌گذارید و با روش‌هایی که برای رفع آنها ارائه می‌شود، به کیفیت برنامه شخصی مطالعاتی خود کمک می‌کنید.

مشاوره کنکور تجربی

اهمیت مشاوره کنکور تجربی دروس اختصاصی

کنکور تجربی به دلیل تغییراتی که در سال‌های اخیر داشته، شرایط کنکور و مطالعه را برای دانش‌آموزان به کلی تغییر داده است. به طور مثال دروس عمومی کاملا از مباحث مطالعاتی کنکور حذف شده‌اند و فقط باید روی دروس تخصصی مسلط شوید.

این موضوع رقابت را برای داوطلبان کنکور سخت‌تر می‌کند و چیزی که بیشتر از همه به شما کمک خواهد کرد، بهره‌گیری از مشاوره کنکور تجربی تحت نظر یک مشاور حرفه‌ای است. وظیفه اصلی مطالعه کنکور به عهده شماست، اما هموار کردن مسیر آن به عهده مشاور تحصیلی شما خواهد بود. مشاور کنکور تجربی در دوره پیش از کنکور برای دانش‌آموز مثل یک راهنما و همراه است و به مدیریت زمان و حفظ انگیزه او کمک می‌کند.

مهم‌ترین نکات برای شرکت در کنکور تجربی

اهمیت مشاوره کنکور تجربی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما هر داوطلب‌ به اطلاعاتی برای شرکت در کنکور تجربی به عنوان اطلاعات پایه نیاز دارد که به راحت‌تر شدن جلسات مشاوره و روند پیشرفت او کمک می‌کند. مهم‌ترین اطلاعات برای شروع مطالعه با توجه به هدف از کنکور، به شرح زیر است:

1. ضرایب دروس تجربی را بشناسید

در سال‌های گذشته ضرایب برای رشته‌های دانشگاهی متفاوت بودند، اما با تغییرات جدیدی که اعمال شده ضرایب برای همه رشته‌های زیرمجموعه رشته تجربی یکسان هستند. همچنین بهتر است هیچ درسی را با این فکر که ضریب کمتری نسبت به بقیه دارد، حذف نکنید.

همه افرادی که نتیجه خوبی از کنکور خود گرفته‌اند، با حذف نکردن هیچ درسی و رسیدن به یک سطح متعادل از درصد دروس مختلف این کار را انجام داده‌اند. از هیچ درسی فرار نکنید و روی هیچ درسی بیش‌ازحد سرمایه‌گذاری نکنید.

  • درس زیست شناسی با داشتن ضریب 12 و تعداد 45 سوال مهم‌ترین درس رشته تجربی است. زمان پاسخگویی برای آن 45 دقیقه است و به‌طور میانگین هر سوال 1 دقیقه زمان دارد.
  • درس شیمی با ضریب 9 و تعداد 35 سوال در درجه دوم اهمیت از نظر ضرایب قرار دارد. این درس 35 دقیقه هم زمان پاسخگویی خواهد داشت.
  • ریاضی با برخورداری‌ از ضریب 7 و تعداد 30 عدد سوال، زمانی برابر با 50 دقیقه دارد که نسبت به نوع سوالات ریاضی زمان کمی به نظر می‌رسد.
  • درس فیزیک هم مانند ریاضی ضریبی برابر با 7 و تعداد 30 سوال دارد که زمان در نظر گرفته‌شده برای آن 40 دقیقه است.
  • درس زمین‌شناسی که خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند حذف شده است، ضریب 1 در کنکور تجربی دارد. تعداد سوالات مشخص شده برای این درس 15 سوال همراه با 10 دقیقه زمان است.

2. به بودجه‌بندی کنکور توجه کنید

اگر مباحث پرتکرار کنکور را بشناسید، زمان خود را بهتر ذخیره می‌کنید. مباحثی که نیاز به تمرکز کمتر دارند باید با سرعت بیشتری مطالعه شوند و برای مباحث پرتکرار و مهم‌تر به زمان بیشتری برای تسلط بهتر نیاز است.

3. روش مطالعه خود را بشناسید

هر کسی با نوع مطالعه‌ای که برای او بازدهی بیشتری دارد و همینطور ساعاتی در طول روز که بهترین عملکرد را دارد آشناست. در طول برنامه‌ریزی کنکور آگاهی به این موضوع بسیار کمک می‌کند. اگر شما سریع یاد می‌گیرد ممکن است سریع‌ هم فراموش کنید، پس به نوع مطالعه خود دقت کنید.

5 مورد از ویژگی‌های مهم مشاوره کنکور تجربی دروس اختصاصی

از اهمیت مشاوره کنکور تجربی که بگذریم، باید برای انتخاب درست یک مشاور حرفه‌ای برای درس‌های تخصصی با توجه به حذف دروس عمومی، آگاهی لازم را داشته باشیم. 5 مورد اساسی این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • مشاوره کنکور تجربی باید حتما از رتبه‌های برتر کنکور باشد، یعنی کسی که بیشترین مطالعه و پشتکار را داشته است. کسی که تمام جزئیات برنامه‌ریزی موثر برای دروس تجربی را بداند و شناخت کافی از شرایط یک پشت کنکوری داشته باشد.
  • یک مشاور کنکور باید سخت‌گیر و منظم باشد، سخت‌گیرانه روند مطالعاتی شما را زیر نظر بگیرد و با پیگیری دقیق از اتلاف وقت و انرژی شما جلوگیری کند.
  • مشاوره کنکور تجربی باید بر اساس برنامه‌ریزی دوره‌ای انجام شود؛ یعنی با یک برنامه‌ریزی اصولی، انعطاف‌پذیر و منظم، باعث عملکرد بهتر و یادگیری بیشتری شود. مشاور شما باید زمان برگزاری جلسات مشاوره را بر اساس برنامه مطالعه شما آن تنظیم کند.
  • یک مشاور مسئولیت‌پذیر باید تکنیک‌های کاربردی مطالعه را به شما آموزش دهد. برای هر درس روش صحیح مطالعه و تست‌زدن را مشخص کند و برای مرور آنها نکات مهم را برای شما بازگو کند. در اصل یک مشاور باید برای یادگیری تک به تک دروس شما را راهنمایی کند.
  • از بهترین ویژگی‌های یک مشاور کنکور تجربی این است که بعد از گذشت مدت کوتاهی با تمام نقاط ضعف و قدرت شما آشنا شود. شناخت دقیق او از شما، به پیگیری و برنامه‌ریزی موثرتری برای رسیدن به هدف منجر می‌شود.

در پایان

کنکور تجربی ماراتن پررقابتی بین داوطلبان است که تغییراتی که در سیستم جدید برگزاری کنکور اعمال شده بر اهمیت داشتن مشاوره کنکور تجربی افزوده است. در این مطلب با تکنیک‌هایی که به صورت کلی در جلسات مشاوره به آنها پرداخته ‌می‌شود آشنا شدیم. همچنین برای انتخاب یک مشاور مناسب به چند نکته ساده پرداخته شد و از اهمیت داشتن مشاوره حرفه‌ای گفتیم، اما در نهایت این شما هستید که با مطالعه منظم و دقیق سرنوشت خود را رقم می‌زنید. برای دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش تلاش کنید و در کنار مطالعه منظم، حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

در این مطلب به بررسی کامل مشاوره کنکور تجربی پرداختیم. ما در یادوین برنامه‌ی ویژه‌ای برای موفقیت داوطلبان داریم. با دانلود و نصب اپلیکیشن یادوین از تمامی خدمات و آموزش‌های استفاده نمائید. امیدواریم این مطلب برای شما سودمند واقع شده باشد.

Contact with Yadovin