تلنگری نو در آموزش ایران

منابع کنکور تجربی – بودجه بندی و برنامه ریزی طبق لیست منابع

آیا می‌خواهید در کنکور تجربی پیش‌رو نتیجه عالی کسب کنید، اما نمی‌دانید که چه منابعی را مطالعه کنید؟ چگونه از منابع کمک‌درسی استفاده کنید و چطور وقت خود را به مطالعه آنها اختصاص دهید؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم همه ما با غول کنکور در زندگی خود مواجه می‌شویم که ناچار به شکست آن هستیم. از طرفی پیداکردن منابع مطالعاتی مرتبط و مناسب برای دروس مختلف نیز مخصوصاً در حال حاضر که در هرجایی که نگاه می‌کنیم انتشارات متعددی سر از زمین برافراشته‌اند، سخت و گیج‌کننده است. ما در این مطلب تصمیم داریم منابع کنکور تجربی را بررسی کرده و بهترین تکنیک استفاده از منابع کمک‌آموزشی را ارزیابی کنیم.

منابع کنکور تجربی بر اساس سازمان سنجش و آموزش پرورش

با توجه ‌به تعدد منابع کنکور تجربی، بودجه‌بندی برای آن بسیار سخت است؛ چراکه تمامی منابع را باید مطالعه و بررسی کرد. هر دانش‌آموزی برای پیدا کردن بهترین منبع مطالعاتی دروس کنکور باید تلاش کرده و دقت زیادی را به خرج دهد. به طور مثال زمانی را در نظر بگیرید که دو داوطلب در رده‌های مختلف از یک نوع کتاب کمک‌آموزشی استفاده کنند؛ مطمئناً تأثیر این کتاب برای هر دو یکسان نخواهد بود.

در طی سالیان اخیر همواره پرمتقاضی‌ترین آزمون سراسری، کنکور تجربی بوده است. در این آزمون بسیاری از داوطلبان برای قبولی در رشته‌های مختلف رقابت می‌کنند، اما کسی موفق است که منابع کنکور سراسری تجربی را به‌خوبی مطالعه کند و پاپس نکشد. همچنین بهتر است که برنامه‌ریزی دقیقی برای یادگیری ۳ تکنیک تست‌زنی، تحلیل سریع و حفظ دقیق نیز داشته باشید. هر ساله سازمان سنجش و آموزش کشور منابع این آزمون را در اعلامیه‌ای منتشر می‌کند. در صورتی‌که تصمیم به شرکت در کنکور سراسری تجربی سال جدید را دارید، لازم است که منابع زیر را مطالعه کنید:

  • شیمی (شیمی 1 و آزمایشگاه پایه دهم، شیمی 2 و آزمایشگاه پایه یازدهم و شیمی 3 دوازدهم)
  • زیست‌شناسی (زیست‌شناسی 1 برای پایه دهم، زیست‌شناسی 2 برای پایه یازدهم، زیست‌شناسی 3 برای پایه دوازدهم)
  • زمین‌شناسی (یازدهم)
  • فیزیک (کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه پایه دهم، فیزیک 2 و آزمایشگاه پایه یازدهم، فیزیک 3 و آزمایشگاه دوازدهم)
  • ریاضیات (ریاضی 1 برای پایه دهم، ریاضی 2 برای پایه یازدهم، ریاضی 3 برای پایه دوازدهم)

منابع کنکور تجربی

تغییرات منابع کنکور تجربی 1402

با معرفی منابع کنکور تجربی سال جدید توسط وزارت آموزش‌ و پرورش همگی متوجه شدیم که امسال نیز دروس عمومی از این آزمون حذف شده‌اند. این موضوع از جهات بسیاری می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ چراکه باعث می‌شود داوطلب زمان بیشتری به مطالعه دروس اختصاصی بپردازد. در مقابل دروس عمومی را نیز با هدف یادگیری مطالعه کند و استرسی از بابت دروس متعدد نداشته باشد. از طرفی دیگر حذف دروس عمومی که به‌عنوان دروس نمره‌آور نیز شناخته می‌شوند، می‌تواند باعث شود تراز و رتبه افراد نسبت به سال‌های قبل کاهش یابد. در نتیجه این اتفاق استفاده از منابع استاندارد و متناسب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

یکی از نکاتی که به همه متقاضیان کنکور می‌گوییم این است که شاید خرید منابع و کتاب‌های کمک‌آموزشی، سی‌دی‌ها و… بسیار هیجان‌انگیز و جالب باشد، اما بازدهی بالایی نخواهد داشت. منابع مطالعاتی متعدد باعث سردرگمی شما می‌شوند. بهترین راهکار این است که یک مرجع درسی کامل را که هم حاوی نکات تکمیلی و هم پرسش‌های چهارگزینه‌ای است پیدا کرده و به طور دقیق مطالعه کنید. سپس منابع مرجع خود را چندین بار مرور کنید. با این تکنیک به نتیجه‌ای بهتر دست پیدا خواهید کرد.

بهترین منابع کنکور سراسری تجربی 1402

اگر به دنبال موفقیت در کنکور تجربی هستید، باید این نکته را در نظر بگیرید که تعداد بسیار زیادی داوطلب مانند شما در حال تلاش برای رقابت در این رشته هستند. پس باید خود را نسبت به دیگر افراد متمایز کنید؛ چگونه؟ فاکتورهای اساسی که در ادامه معرفی می‌کنیم، تضمین‌کننده موفقیت شما در کنکور هستند؛ برنامه‌ریزی مناسب، انگیزه و تلاش و در نهایت انتخاب منابع مناسب.

متأسفانه هر یک از دبیران، دوستان و آشنایان اقدام به معرفی منابع مختلفی می‌کنند. در کنار این موارد تبلیغات گسترده کتاب‌های کمک‌آموزشی نیز از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند دانش‌آموزان دچار سردرگمی شوند. به نحوی که اکثر داوطلبان به این باور می‎رسند که تنها یک منبع مطالعاتی کافی نیست و باید چندین منبع را مطالعه کرد. اما این نگرش باعث خواهد شد که در کنار بعد مالی و هزینه، پیچیدگی این منابع دانش‌آموزان را تا حد زیادی خسته کند و انرژی آنها را نیز تحلیل برود.

در زمان انتخاب منابع کنکور سراسری تجربی باید متناسب با شرایط خود عمل کنید؛ به‌عنوان ‌مثال درصورتی‌که به دنبال منابع تکمیلی هستید، باید آنها را برای زمانی بگذارید که تست‌های کنکور سراسری را به‌خوبی پشت سر گذاشته‌اید و تراز بالایی نیز دارید. در این زمان که عمدتاً در نیمه دوم سال است، می‌توانید برای تکمیل اطلاعات خود به سراغ منابع تکمیلی و تست‌های سنگین‌تر بروید و دانش خود را تقویت کنید.

بنابراین در مورد معرفی منابع کنکور تجربی می‌توان گفت که انتخاب یک منبع، بهترین کار است. با خرید و مطالعه تنها یک کتاب کمک‌آموزشی مناسب و مطالعه و بررسی مداوم آن، مطمئن باشید که می‌توانید به نتایج دلخواهتان دست پیدا کنید.

منابع کنکور تجربی

مشاوره کنکور تجربی در زمینه انتخاب منابع درست

با توجه‌ به پرطرفدار بودن کنکور تجربی، منابع کنکور تجربی نیز تنوع بسیار زیادی دارند. از این ‌رو باید در انتخاب آن‌ها با دقت بیشتری عمل کرد. نکته‌ای که در زمینه انتخاب و مطالعه منابع کنکور سراسری تجربی باید بدانید این است که اولویت با کتاب‌های درسی است. پس ابتدا باید به مطالب و دروس ارائه‌شده در کتب درسی مسلط شوید و سپس به کتاب‌های تستی کمک‌آموزشی روی بیاورید. یک کتاب کمک‌آموزشی جامع تهیه کنید و دیگر نیازی نیست که به دنبال منابع بعدی بروید.

اما چگونه یک منبع و کتاب کمک‌آموزشی مناسب انتخاب کنیم؟ اولین گزینه‌ای که باید آن را مورد بررسی قرار دهید، سطح خودتان است. اگر احساس می‌کنید که سطح کتابی بسیار بالا است و تحلیل مطالب آن برای شما غیرممکن شده، به کتاب‌های ساده‌تر روی بیاورید؛ به‌طوری‌که مطالعه و یادگیری آنها برایتان راحت‌تر باشد. در این زمان باید به نوع کتاب نیز توجه کنید. هر کتاب ویژگی‌های متفاوتی دارد و بر همین اساس در بازه‌های زمانی خاصی باید استفاده شوند. به طور مثال کتاب‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • بانک‎های تست (کتاب‌های مخصوص تست‌زنی)
  • کتاب‌های شبیه‌ساز
  • کتاب آموزشی با درس‌نامه
  • کتاب جامع یا جمع‌بندی (برای دوران جمع‌بندی کنکور)
  • کتاب‌های آزمونی
  • کتاب دارای درس‌نامه و تست

کتاب‌هایی که دارای تست به همراه درس‌نامه هستند، برای دوران ابتدایی آمادگی کنکور مناسب خواهند بود. در حالی که کتاب‌های مخصوص تست‌زنی هنگامی کاربرد دارند که شما تسلط بالایی به درس و سؤالات داشته باشید. این نکات همواره در جلسات مشاوره کنکور تجربی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد. مخصوصا اینکه اغلب دانش‌آموزان از سال یازدهم برای شرکت در کنکور آماده می‌شوند، اهمیت مشاوره تحصیلی یازدهم تجربی بیش ‌از پیش افزایش می‌یابد.

منابع کنکور تجربی

بودجه‌بندی دروس کنکور تجربی 1402

مطالعه برای کنکور تجربی ۱۴۰۲ با سال‌های پیش متفاوت است. امسال دروس عمومی به طور کامل حذف شده‌اند و در کنار آن دیگر با مقوله‌ای با عنوان زیرگروه مواجه نیستیم. کنکور تجربی سراسری امسال متناسب با محتویات کتاب‌های نظام آموزشی جدید یا 3-3-6 طراحی می‌شود. به این معنا که دانش‌آموزان باید با مطالعه کامل منابع آموزشی پایه‌های دهم یازدهم و دوازدهم، خود را برای شرکت در آزمون سراسری آماده کنند.

بر اساس تغییرات کنکور در سال جدید تأثیر سوابق تحصیلی تنها از پایه دوازدهم لحاظ می‌شود، اما تأثیر آن قطعی خواهد بود و به میزان ۴۰ درصد است. با توجه ‌به پیش‌بینی‌ها این میزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد برآورد شده است. در سال تحصیلی ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی دو پایه یازدهم و دوازدهم را نیز در برخواهد گرفت و تأثیر آن بیشتر و ۶۰ درصد خواهد بود. همچنین در سال‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ به بعد نیز تمامی پایه‌های متوسطه دوم یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از تأثیر قطعی ۶۰ درصد در نمره کل نهایی داوطلب برخوردار خواهند بود.

با توجه‌ به این نکات اگر در حال حاضر دانش‌آموز سال دهم هستید، لازم است که حتماً تاثیر سوابق را در نظر داشته باشید و برای آزمون‌های خود با آمادگی بیشتری حاضر شوید. در دوره گذشته کنکور تجربی و با توجه ‌به تغییرات لحاظ‌شده ما با ۳۰ سؤال از درس ریاضی، ۵۰ سؤال از درس زیست‌شناسی، ۳۵ سؤال از درس شیمی، ۲۵ سؤال از درس زمین‌شناسی و ۳۰ سؤال از درس فیزیک مواجه بودیم. در این بین از برخی از مطالب سؤالات بیشتری را به خود اختصاص داده بودند که همین امر باعث شد تا این احتمال برود که در سال جدید نیز این مطالب بیشتر موردتوجه طراحان سؤالات کنکور قرار بگیرند.

 برنامه‌ریزی کنکور تجربی

نخستین و مهم‌ترین کار در برنامه‌ریزی برای شرکت در کنکور تجربی، انتخاب منابع مناسب و کاربردی است. فرقی نمی‌کند که چه استراتژی برای موفقیت در این آزمون انتخاب کرده‌اید، قصد دارید به کلاس کنکور بروید، DVDهای آموزشی تهیه کنید یا در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید؛ درصورتی‌که منابع مناسبی را انتخاب نکنید، مطمئناً به مشکل خواهید خورد. در کلاس‌های آموزشی، بسیاری از استادان کتاب‌های موردنظر خود را معرفی می‌کنند که اغلب از نوع کمک‌درسی یا درس‌نامه هستند. در این زمان اگر شما در کنار این کتاب یک کتاب تست‌زنی هم داشته باشید، می‌توانید بسیار سریع‌تر به نتیجه‌ای که می‌خواهید دست پیدا کنید.

در زمان معرفی منابع کنکور تجربی بسیاری از افراد به دنبال بهترین‌ها هستند. اما بهترین منبع کنکور برای هر شخص متفاوت است و هر داوطلب باید با توجه ‌به نیاز خود دست به انتخاب بزند. یک نکته مهم و قطعی که همه داوطلبان روی آن توافق دارند، استفاده از کتاب‌های تست‌زنی است که می‌تواند ذهن شما را به بهترین نحو برای شرکت در این آزمون آماده سازد. بر همین اساس در برنامه‌ریزی برای کنکور تجربی حتماً تست‌زنی را بگنجانید و این کار را از سؤالات آسان به سخت انجام دهید.

در زمان معرفی منابع کنکور تجربی به داوطلبان همواره این نکته را به آن‌ها گوشزد می‌کنیم که ابتدا به بودجه‌بندی‌ها توجه بیشتری داشته باشند. به ‌این ‌ترتیب می‌توانند متوجه شوند که برای کدام یک از مطالب باید بیشترین وقت را اختصاص داد و بیشتر مطالعه کرد. در نهایت با آمادگی بیشتری در کنکور شرکت می‌کنند.

منابع کنکور تجربی

آيا کتاب‌های كمك درسی نيز جزء منابع كنكور سراسری تجربی 1402 هستند؟

به هیچ وجه؛ اغلب منابع کنکور تجربی درس‌نامه‌هایی هستند که مفاهیم درسی و تست‌زنی را به داوطلبان یادآوری می‎کنند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که کتاب درسی خود مهم‌ترین بخش از منابع کنکور است و باید به‌خوبی مطالعه شود. برخی از دانش‌آموزان که تنها از کتاب‌های کمک‌آموزشی کمک می‌گیرند، با گذشت زمان به مشکل خورده و بسیار متضرر می‌شوند. بر همین اساس معیار اصلی کنکور را کتاب‌های درسی خود در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید که در کنکور تجربی امسال بدرخشید، لازم است سؤالات اختصاصی این آزمون، مخصوصاً درس زیست‌شناسی را به‌خوبی مورد بررسی قرار داده و پاسخ دهید. به ‌این ‌ترتیب رتبه و تراز نهایی شما افزایش می‎یابد.

در کنار این مورد اگر می‌خواهید در این آزمون عملکرد موفق‌تری داشته باشید، باید سؤالات پرتکرار و بااهمیت را کشف کنید و بیشتر به مطالعه آنها بپردازید. با آگاهی از تعداد سؤالات هر درس، به زمان‌بندی درستی در پاسخ به آنها دست خواهید یافت. با برنامه‌ریزی مشخص در این زمینه می‌توانید گامی مثبت برای رسیدن به هدف خود بردارید.

با تنوع بالای منابع کنکوری چه کنیم؟

هرچه قدر که تلاش کنیم، باز هم با سیل عظیمی از کتب و منابع کمک‌آموزشی کنکور مواجه هستیم. اگر بخواهیم برای خرید هر منبع خوب تحقیق کرده و وقت بگذاریم، زمان را از دست داده و با سردرگمی بزرگی مواجه خواهیم شد. ابتدا وقت جزئی برای شناخت نوع کتاب‌ها بگذارید و سپس مدلی را انتخاب کنید که در بازه زمانی فعلی کارکرد مناسبی برایتان داشته باشد. این منبع بهتر است متناسب با روش تدریس معلم، شرایط مشاور یا آزمون آزمایشی موجود در برنامه باشد.

به طور مثال به دانش‌آموزان ضعیف پیشنهاد می‌کنیم که از کتاب‌هایی استفاده کنند که درس‌نامه و آموزش قوی داشته باشند و در کنار آن تست‌زنی را نیز ادامه دهند. در مقابل بهتر است دانش‌آموزان قوی از کتاب‌های تست‌زنی اما با سؤالات دشوار و چالش برانگیز استفاده کنند. درصورتی‌که فکر می‌کنید جزو هیچ یک از این گروه‌ها نیستید، بهتر است که از کتاب‌هایی با درسنامه مختصرتر و تعداد تست‌های بیشتر کمک بگیرید.

نتیجه گیری

در زمان یافتن منابع کنکور تجربی، باید بدانید که هیچ بهترینی وجود ندارد و نباید در این زمینه با وسواس عمل کرد. اگر کتابی برای رتبه تک رقمی کنکور کاربردی بوده است، به این معنا نیست که می‌تواند برای شما نیز مناسب باشد. ابتدا دانش و زمان مناسب را در نظر بگیرید و در نهایت اقدام به خرید کنید. اغلب افراد تصور می‎کنند که کتاب‌ها و منابع آموزشی، بهترین دبیران ریاضی و زیست و… در کنار کلاس‌های مختلف کمک شایانی به پیشرفت‎شان می‎کنند. اما در نهایت چیزی که می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند خودتان و تلاش شما است.

در این مطلب به بررسی کامل منابع کنکور تجربی پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید با دانلود اپلیکیشن یادوین از طریق لینک موجود در بالای صفحه به بهترین منابع کنکور تمامی رشته‌ها در کنار تدریس اساتید برتر کنکور دسترسی داشته باشید.

Contact with Yadovin

  • منابع کنکور تجربی شامل چه دروسی است؟
  • بهترین منابع کنکور تجربی چه کتاب‌هایی هستند؟