تلنگری نو در آموزش ایران

بودجه‌بندی کنکور سراسری انسانی

کنکور انسانی یکی از پر متقاضی‌ترین کنکورهایی است که هر ساله در ایران برگزار می‌شود. در این کنکور متقاضیان باید طبق بودجه بندی کنکور سراسری انسانی اقدام به یادگیری مطالب کنند تا بتوانند به تست‌های مرتبط مسلط شوند و به راحتی به آن‌ها پاسخ دهند. به همین دلیل دانستن بودجه بندی دروس عمومی و اختصاصی کنکور انسانی می‌تواند نقشه راهی باشد تا بتوانید به وسیله آن برنامه ریزی کرده و طبق آن جلو بروید چرا که اصولا موفقیت در کنکور در گرو مطالعه هدفمند مطالب است به طوری که بتوانید بیشتر وقت خود را به دروس پر اهمیت‌تر اختصاص دهید. به همین جهت برای دستیابی به این هدف و یک برنامه ریزی مناسب، در ادامه این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل بودجه بندی دروس کنکور انسانی را ارائه داده و جوانب مختلف آن را تحلیل نماییم.

بودجه بندی کنکور سراسری انسانی (دروس عمومی)

بعد از مصوبه شورای عالی فرهنگی، از امسال یعنی سال 1402 به بعد دروس عمومی جز بودجه بندی دروس کنکور انسانی قرار نمی‌گیرند و به طور کلی تمامی دروس عمومی از کنکور حذف شده‌اند. این مورد باعث می‌شود که تاثیر مستقیم امتحان نهایی و ارزش دروس اختصاصی بیش از پیش بالا برود. به همین جهت حتما به بودجه بندی کنکور سراسری انسانی که در ادامه برای دروس تخصصی ارائه می‌دهیم توجه کنید زیرا ارزش این دروس بسیار در آینده شما تاثیرگذار است.

بودجه بندی کنکور سراسری انسانی (دروس اختصاصی)

دفترچه سوالات تخصصی کنکور انسانی شمال ده درس است که از آن ها می توان به اقتصاد، عربی، ادبیات، جغرافیا، علوم اجتماعی، تاریخ، منطق، روانشناسی، فلسفه، ریاضی اشاره کرد. از آنجایی که تعداد دروس اختصاصی در کنکور انسانی زیاد است، نیاز دارید تا با دقت به بودجه بندی کنکور انسانی به طور صحیح تایم خود را بین دروس تقسیم کرده و نسبت به تعداد تست‌ها و اهمیت آن درس، شروع به مطالعه کنید.

در ادامه جدول‌های مختلفی را که مختص بودجه بندی دروس کنکور انسانی نظام 3-3-6  می‌توانید مشاهده نمایید. اما قبل از هرچیزی توجه نمایید که برخی سوالات در کنکور مشترکا بین دو مبحث هستند و نمی‌توان عدد دقیقی برای تعداد سوالات داد به همین دلیل ممکن است کمی جمع تعداد سوالات نهایی با تعداد سوالات درس مغایرت داشته باشد. همچنین تعداد سوالات را یک بازه با اختلاف حدود یک الی دو سوال در نظر بگیرید زیرا همانطور که گفتیم اطلاعات موجود دقیق نیستند.

1. بودجه بندی کنکور انسانی (اقتصاد)

درس اقتصاد یکی از مهم‌ترین دروس موجود در رشته انسانی است که توجه به آن می‌تواند رتبه خوبی را برای شما رقم بزند. این درس طبق بودجه بندی دروس عمومی و اختصاصی کنکور انسانی دارای 15 سوال است که مدت زمان 10 دقیقه، برای پاسخگویی به سوالات این درس اختصاص داده شده است.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

مباحث

سال98 سال99 سال1400
آشنایی با اقتصاد: اقتصاد چیست؟ 0 1 0
آشنایی با اقتصاد: تولید 2 2 3
آشنایی با اقتصاد: بازار 2 1 1
آشنایی با اقتصاد: آشنایی با شاخصه‌های اقتصادی 5 3 3
نهادهای پولی و مالی: بانک 1 1 1
نهادهای پولی و مالی: پول 1 1 2
نهادهای پولی و مالی: بازارهای سرمایه 0 1 1
توسعه اقتصادی: فقر و توزیع درآمد 1 1 1
توسعه اقتصادی: رشد، توسعه و پیشرفت 0 1 0
اقتصاد جهان و ایران: اقتصاد ایران 1 1 1
اقتصاد جهان و ایران: اقتصاد بین الملل 2 1 1
اقتصاد جهان و ایران: اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت 0 0 0
مدیریت کلان اقتصادی: دولت و اقتصاد 0 0 0
مدیریت کلان اقتصادی: بودجه و امور مالی دولت 0 1 1

2. بودجه بندی کنکور انسانی (ریاضی)

یکی از دروس تاثیرگذاری که سرمایه‌گذاری روی آن می‌تواند رتبه شما را به شدت تغییر دهد، درس ریاضی است. همانطور که در بودجه بندی دروس کنکور انسانی قابل مشاهده است از مباحث دروس ریاضی 20 سوال می‌آید که شما در 25 دقیقه فرصت دارید تا به تمام آن‌ها پاسخ دهید.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

مباحث

سال98 سال99 سال1400
معادلات درجه دوم 1 1 1
عبارت‌های جبری 2 2 1
تابع 6 6 5
معیارهای پراکندگی 1 1 2
نمودارهای یک متغیره 2 2 0
آمار 1 1 2
آشنایی با منطق و استدلال ریاضی 1 2 1
آمار و احتمال 3 2 5
الگوهای غیرخطی 1 2 2
الگوهای خطی 2 1 1

3. بودجه بندی کنکور انسانی (تاریخ)

درس تاریخ در کنکور انسانی جز دروس حفظ کردنی است که تحلیلات سنگین نیاز ندارد به همین دلیل با وقت گذاشتن برروی آن می‌توانید تعداد تست‌های بالایی را به جمع سوالات پاسخ داده شده خود اضافه کنید. این درس در بودجه بندی دروس عمومی و اختصاصی کنکور 15 سوال را به خود اختصاص داده است و زمان آن مجموعه با سوالات مربوط به جغرافیا 25 دقیقه محاسبه خواهد شد.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

سال

سال98 سال99 سال1400 سال 1401
دهم 5 5 5
یازدهم 5 5 5
دوازدهم 5 5 5

4. بودجه بندی کنکور انسانی (جغرافیا)

درس جغرافیا نیز مانند درس تاریخ یکی از دروس حفظ کردنی غیر تحلیلی است که خواندن آن نسبت به بقیه دروس ساده تر است. این درس 15 سوال در کنکور را به خود اختصاص داده است و زمان آن با تاریخ به صورت مشترکا 25 دقیقه است.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

سال

سال98 سال99 سال1400 سال 1401
دهم 3 5 5
یازدهم 7 5 5
دوازدهم 5 5 5

5. بودجه بندی کنکور انسانی (منطق و فلسفه)

از منطق دهم و فلسفه پایه یازدهم و دوازدهم مجموعا 25 سوال طرح می‌شود که بخشی از آن‌ها مفهومی و بخشی دیگر حفظی هستند. جزئیات موجود در بودجه بندی دروس کنکور انسانی عبارت است از:

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

سال

سال98 سال99 سال1400
منطق دهم 10 9 9
فلسفه یازدهم 5 8 7
فلسفه دوازدهم 10 8 9

6. بودجه بندی کنکور انسانی (علوم اجتماعی)

درس علوم اجتماعی یکی از دروسی است که با اختصاص دادن 20 سوال از بودجه بندی کنکور سراسری انسانی به خود جز دروس مهم این کنکور محسوب می‌شود. علوم اجتماعی نیز مانند فلسفه و منطق دارای سوالات مفهومی است و پاسخ دادن به تست‌های نیازمند به تلاش بیشتری نسبت به برخی دروس دیگر است.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

مباحث

سال98 سال99 سال1400
دهم 3 2 6
یازدهم 9 9 7
دوازدهم 6 8 6
ترکیبی 2 1 1 الی 2

7. بودجه بندی کنکور انسانی (عربی)

20 سوال دیگر کنکور از بودجه بندی دروس عمومی و اختصاصی کنکور انسانی را عربی به خود اختصاص می‌دهد. نحوه طراحی سوال از این درس به صورت مبحثی است به همین دلیل می‌توانید با سرمایه گذاری روی مباحثی که بیشتر روی آن مسلط هستید، درصد این درس خود را بالاتر ببرید.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

مباحث

سال98 سال99 سال1400
تحلیل صرفی 3 3 3
ترجمه و تعریب 9 8 8
قواعد 7 8 7
اعرابگذاری 1 1 1

8. بودجه بندی کنکور انسانی (ادبیات)

از مهم‌ترین دروس موجود در کنکور انسانی درس ادبیات است. این درس در بودجه بندی کنکور سراسری انسانی دارای مجموعه 30 سوال است و همین تعداد سوال می‌تواند از میزان اهمیت این درس خبر دهد. متقاضیان برای پاسخ به هر تست یک دقیقه یعنی به طور کلی  30 دقیقه برای کل این درس وقت دارند.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

مباحث

سال98 سال99 سال1400
تاریخ ادبیات و سبک شناسی 7 9 11
معنی لغت 1 1 1
قافیه 2 2 1 الی 2
عروض 8 6 7
قرابت معنایی 4 5 2
آرایه ادبی 8 7 7

9. بودجه بندی کنکور انسانی (روانشناسی)

و اما آخرین درس نیز رواشناسی است که مجموعه 20 سوال با زمان 15 دقیقه دارد. این درس شامل تست های مفهومی و حفظی است. به همین دلیل به راحتی می‌توانید از پس مباحث حفظی بربیایید اما برای مباحث مفهومی نیاز به تلاش بیشتری است تا بتوانید به طور کامل به مباحث آن مسلط شده و آن‌ها را تحلیل نمایید.

                    تعداد سوالات در سال‌های متوالی

مباحث

سال98 سال99 سال1400
تعریف روانشناسی و روش مطالعه 7 3 4
احساس، توجه و ادراک 1 3 2
رواشناسی رشد 4 3 3
تفکر حل مسئله (1) 2 2 2
تفکر حل مسئله (2) 2 3 4
حافظه و علل فراموشی 1 2 3
روانشناسی سلامت 1 1 0
انگیزه و نگرش 1 1 2

ضریب دروس در کنکور

در قسمت‌های قبل خارج از بیان بودجه بندی کنکور انسانی به تعداد سوالات و زمان اختصاص داده شده به هر درس نیز اشاره کردیم. اما برای اینکه بهتر بتوانید برنامه ریزی کنید نیاز است تا ضریب هر کدام از  درس‌ها را نیز بدانید و در برنامه ریزی خود مورد توجه قرار دهید. این ضرایب عبارت‌اند از:

نام درس ضرایب
ریاضی 6
زبان و ادبیات فارسی 8
عربی 5
اقتصاد 2
منطق و فلسفه 5
تاریخ و جغرافیا 5
علوم اجتماعی 5
رواشناسی 2

همانطور که مشاهده می‌کنید بعد از درس زبان و ادبیات فارسی که درس اختصاصی گروه انسانی محسوب می‌شود، درس ریاضی بیشترین ضریب را به خود اختصاص می‌دهد و از آنجایی که اکثر شرکت کنندگان کنکور انسانی این درس را نادیده می‌گیرند پس می‌توان ریاضی را یکی از موثرترین درس ها در میزان رتبه داوطلبان انسانی دانست به همین جهت حتما توجه به بودجه بندی کنکور انسانی در درس ریاضی را جدی بگیرید تا بتوانید با مطالعه بیشتر مباحث این درس رتبه خود را ارتقا بدهید.

مشاوره کنکور انسانی

هدف از ارائه بودجه بندی دروس کنکور انسانی این بود که بتوانیم کمی راه شما را در زمینه برنامه ریزی راحت‌تر کنیم اما اگر نمی‌توانید برنامه ریزی اصولی داشته باشید و طبق آن عمل کنید می‌توانید از یک مشاور مجرب در حوزه کنکور انسانی کمک بگیرید تا در این راه به کمک شما بیاید و با یک برنامه ریزی اصولی کمی راه شما را آسان‌تر کند.

سوالات متداول

  1. اطلاع از بودجه بندی کنکور انسانی به چه صورت است؟

اصولا بعد از هر کنکور کارشناسان مختلف در گروه انسانی با بررسی سوالات، به بودجه بندی دروس عمومی و اختصاصی کنکور انسانی دست پیدا می‌کنند. شما نیز می‌توانید با بررسی کنکور انسانی چند سال اخیر، به بودجه بندی کنکور انسانی برسید اما این کار کمی زمان‌بر است.

  1. بررسی بودجه بندی کنکور سراسری انسانی توسط داوطلبان چقدر اهمیت دارد؟

اصولا بررسی بودجه بندی کنکور سراسری انسانی یا هر رشته‌ی دیگری به داوطلبان کمک می‌کند تا وقت خود را که بسیار در سال منتهی به کنکور ارزشمند و کوتاه است به درستی تقسیم بندی کنند و روی مباحثی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند که به اصطلاح تست‌ خیز است.

  1. آیا مطالعه این مطالب به تنهایی کافی است؟

به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که تنها مطالب گفته شده در بودجه بندی را بخوانید. این آمار تنها نگاهی به کنکورهای گذشته است و اطلاعات موجود در آن می‌تواند صرفا کمی مسیر پیش روی شما را روشن‌تر کند.

جمع‌بندی

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی داوطلبین عزیز باید بگوییم که ما در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه بودجه بندی دروس کنکور انسانی دید شما را نسبت به مباحث موجود در کنکور بازتر کنیم تا بتوانید اطلاعات خود را نسبت به هر درس، به تفکیک مباحث تکمیل کنید. در این مطلب به بررسی کامل بودجه بندی کنکور انسانی پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید با دانلود اپلیکیشن یادوین از طریق لینک موجود در بالای صفحه به بهترین منابع کنکور تمامی رشته‌ها در کنار تدریس اساتید برتر کنکور دسترسی داشته باشید.

  • بودجه بندی کنکور سراسری انسانی (دروس اختصاصی) به چه صورت است؟
  • بودجه بندی کنکور سراسری انسانی (دروس عمومی) به چه صورت است؟
  • ضریب دروس در کنکور چگونه است؟
  • بررسی بودجه بندی کنکور سراسری انسانی توسط داوطلبان چقدر اهمیت دارد؟

 

Contact with Yadovin