تلنگری نو در آموزش ایران

دروس تخصصی و عمومی کنکور انسانی 1402 نظام جدید

احتمالا در مورد ضرایب دروس تخصصی و عمومی کنکور انسانی مطالبی را شنیده‌اید، اما اطلاع دقیقی از آن ندارید. ضرایب در کنکور گروه‌های آزمایشی اهمیت زیادی دارند. دلیل این اهمیت تاثیرگذاری این ضرایب در انتخاب رشته مناسب در دانشگاه و کسب تراز مناسب در کنکور است. در واقع اگر از ضرایب کنکور انسانی اطلاع داشته باشید، می‌توانید با چشمانی بازتر و به صورت هوشمندانه اقدام به برنامه‌ریزی کنید.

ضرایب دروس کنکور سراسری انسانی تا چه حد در کسب رتبه و تراز مناسب موثر هستند؟ کدام دروس بیشترین ضریب را در این گروه آزمایشی دارند؟ ضرایب دروس تخصصی و عمومی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در این مطلب به بررسی دقیق این موضوع خواهیم پرداخت.

بررسی ضرایب دروس تخصصی و عمومی کنکور انسانی

منظور از ضریب هر درس، میزان تاثیر آن در گروه آزمایشی است. وقتی ضریب یک درس در گروه آزمایشی بالا باشد، به این معنی است که نمره کسب شده در آن اهمیت زیادی در انتخاب رشته دارد. در واقع این ضرایب تخصصی یا عمومی هستند که آینده تحصیلی شما را رقم می‌زنند! به همین دلیل آشنایی با ضرایب دروس عمومی و تخصصی کنکور انسانی اهمیت زیادی دارد.

در سالیان گذشته دروس قابل انتخاب توسط داوطلب با عنوان زیرگروه شناخته می‌شدند. در سال 1402 عنوان زیرگروه از این دروس برداشته خواهد شد. این تصمیمی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اتخاذ شده است.

برای هر کدام از درس‌های عمومی و اختصاصی کنکور انسانی، یک ضریب مشخصی قرار داده شده است. البته باید توجه داشته باشید که ضریب دروس عمومی در همه گروه‌های آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر یکسان است. دروس عمومی شامل عربی، ادبیات فارسی، زبان خارجی و معارف می‌شوند.

ضرایب دروس عمومی کنکور انسانی

همانطور که اشاره کردیم، برای هر کدام از دروس عمومی، ضریب مشخصی قرار داده شده است. این ضرایب در همه گروه‌های آزمایشی یکسان است. دفترچه سوالات عمومی، اولین دفترچه‌ای است که بعد از شروع آزمون به داوطلبان داده می‌شود. شما باید ابتدا به این سوالات پاسخ دهید و بعد به سراغ دروس تخصصی بروید. دروس عمومی با توجه به ضرایبی که دارند بسیار حائز اهمیت هستند. ضرایب دروس عمومی در کنکور، عبارتند از:

ضرایب دروس عمومی گروه آزمایشی علوم انسانی
دروس ضریب هر درس
زبان عربی 2
زبان و ادبیات فارسی 4
فرهنگ و معارف اسلامی 3
زبان خارجی 2

نکته: ضریب درس معارف برای اقلیت‌های مذهبی دیگر، مثل زرتشتی، مسیحی و کلیمی، طبق جدول فوق خواهد بود. این موضوع در مورد سایر زبان‌های خارجی از جمله روسی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی هم صدق می‌کند.

بررسی ضرایب سوابق تحصیلی در کنکور علوم انسانی

همانطور که می‌دانید، سوابق تحصیلی اهمیت زیادی در کنکور و همه گروه‌های آزمایشی دارند. ارائه سوابق تحصیلی قبل از شرکت در آزمون برای همه داوطلبان ضروری است. در واقع سوابق تحصیلی هم مثل ضرایب دروس تخصصی و عمومی کنکور انسانی حائز اهمیت هستند. ضرایب سوابق تحصیلی بر اساس نظام جدید به شرح زیر هستند:

ضرایب سوابق تحصیلی ادبیات و علوم انسانی نظام جدید
گروه آزمایشی علوم انسانی
دروس عمومی فارسی 3 63/21
تعلیمات دینی 3 13/19
سلامت و بهداشت 44/3
زبان خارجی 3 8/11
دروس تخصصی علوم و فنون ادبی 3 8/7
ریاضی و آمار 3 6
عربی 3 1/5
تاریخ 3 7
جامعه شناسی 3 7
جغرافیا 3 6
فلسفه 2 1/5

نکته: برای موفقیت در کنکور انسانی، داشتن برنامه‌ریزی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید با توجه به ضرایبی که هر کدام از دروس عمومی و تخصصی دارند، اقدام به برنامه‌ریزی کنید. البته نباید در این میان از اهمیت ضرایب سوابق تحصیلی هم غافل شوید.

ضرایب دروس تخصصی کنکور انسانی

قطعا دروس تخصصی در هر گروه آزمایشی برای داوطلبان اهمیت زیادی دارد. دروس تخصصی در گروه‌های آزمایشی مختلف، بیشترین ضرایب را به خود اختصاص می‌دهند. به همین دلیل بیشترین دغدغه داوطلبان در آزمون سراسری، همین دروس هستند.

در گروه آزمایشی علوم انسانی دروس ریاضی، اقتصاد، عربی، ادبیات، فلسفه و منطق، تاریخ و جغرافیا، روانشناسی و علوم اجتماعی، اختصاصی محسوب می‌شوند. این دروس بیشترین تاثیرگذاری را در کسب نتیجه کنکور انسانی خواهند داشت. برای هر گروه آزمایشی، زیرگروه‌هایی تعریف شده‌اند که این زیرگروه‌ها شامل دروس تخصصی و ضرایب خاص خود می‌شوند. شما باید از ضرایب دروس در هر زیرگروه اطلاعات کافی داشته باشید. چرا که به صورت مستقیم در انتخاب رشته شما تاثیر خواهد داشت. ضرایب دروس تخصصی کنکور انسانی در زیرگروه‌های پنج‌گانه عبارتند از:

ضرایب دروس کنکور انسانی در زیرگروه‌های مختلف
نام درس زیرگروه 1 زیرگروه 2 زیرگروه 3 زیرگروه 4 زیرگروه 5
ریاضی 2 4 4 3 3
اقتصاد 1 2 3 2 2
زبان عربی 4 1 1 1 1
زبان فارسی 4 2 2 2 2
روانشناسی 1 1 1 3 3
تاریخ و جغرافیا 1 1 1 3 1
فلسفه و منطق 3 1 1 2 2
علوم اجتماعی 1 3 2 2 3

نکته: اغلب داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی، درس ریاضی را نادیده می‌گیرند. این یک اشتباه بزرگ برای انتخاب رشته‌های برتر در گروه آزمایشی علوم انسانی است. ریاضی مهم‌ترین درس تخصصی گروه آزمایشی علوم انسانی است. با توجه به این که اغلب داوطلبان سوالات ریاضی را پاسخ نمی‌دهند، پاسخ‌دهی به تست‌های ریاضی در کنکور، باعث می‌شود رتبه بسیار خوبی کسب کنید.

بررسی تاثیر معدل در کنکور سراسری علوم انسانی

بعد از پرداختن به ضرایب دروس تخصصی و عمومی کنکور انسانی، نوبت به بررسی تاثیرگذاری و اهمیت معدل می‌رسد. همانطور که اطلاع دارید، سازمان سنجش آموزش کشور برای پذیرش داوطلبان علاوه‌بر رتبه و تراز کنکور، معدل را هم در نظر می‌گیرد. در سالیان گذشته تاثیرگذاری سوابق تحصیلی یا معدل داوطلب بسیار بیشتر شده است. به همین دلیل اگر رتبه و تراز خوبی کسب کنید، اما معدل پایینی داشته باشید، تاثیر منفی آن را در نمرات خود خواهید دید.

در گذشته سوابق تحصیلی تنها تاثیر مثبت روی تراز و رتبه قبولی داوطلب می‌گذاشت. به این معنی که اگر داوطلب معدل خوبی نداشت، اما رتبه خوبی در کنکور کسب می‌کرد، معدل تاثیری در نمرات وی نداشت.

با توجه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوابق تحصیلی تاثیر 40 درصدی در کنکور خواهد داشت. به این معنی که اگر شما معدل خوبی در سوابق تحصیلی خود نداشته باشید، تاثیر منفی روی نمرات آزمون شما خواهد داشت. همین موضوع اهمیت سوابق تحصیلی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

کلام پایانی

برای کسب موفقیت در کنکور علوم انسانی، باید از ضرایب هر درس اطلاع داشته باشید. ضرایب تخصصی و عمومی کنکور انسانی تاثیر مستقیمی روی قبولی شما در رشته موردنظر دارند. شما باید با توجه به ضریبی که هر درس دارد، برنامه‌ریزی خود را به صورت هوشمندانه پیش ببرید. این کار باعث می‌شود که بهترین نتیجه را در کنکور علوم انسانی کسب کنید. البته نباید از تاثیر سوابق تحصیلی و معدل در کنکور علوم انسانی هم غافل شوید. با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سوابق تحصیلی در کنکور تاثیر 40 درصدی خواهند داشت. به همین دلیل اگر معدل خوبی دارید و در آزمون هم رتبه و تراز مناسبی به دست بیاورید، دستیابی به رشته موردنظر دور از دسترس نخواهد بود.

شما نیز می توانید با دانلود اپلیکیشن یادوین از طریق لینک موجود در بالای صفحه به بهترین منابع کنکور تمامی رشته‌ها در کنار تدریس اساتید برتر کنکور دسترسی داشته باشید.

  • ضرایب دروس عمومی کنکور انسانی چیست؟
  • ضرایب دروس تخصصی کنکور انسانی چیست؟
  • معدل در کنکور سراسری علوم انسانی چه تاثیری دارد؟

Contact with Yadovin